Informacja o obowiązku właściciela nieruchomości w zakresie odśnieżania
Treść
Mając na uwadze pogorszenie warunków atmosferycznych, w tym również obfite opady śniegu, przypominamy mieszkańcom Gminy o obowiązkach właścicieli nieruchomości w zakresie odśnieżania zarówno chodników przy posesjach, jak i dachów budynków.
Obowiązek wynika z ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku w gminach. Kwestię tę reguluje art. 5 ust. 1 pkt 4 Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z tym przepisem właściciel nieruchomości jest zobowiązany do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych bezpośrednio przy granicy jego nieruchomości.
W przypadkach bardzo obfitych opadów śniegu i zalegania go na dachach budynków, na zarządcach i właścicielach ciążą również obowiązki jego odśnieżania i usuwania lodowych sopli, co wynika z kolei z przepisów prawa budowlanego.
Zgodnie z art. 61 pkt 2 ustawy prawa budowlanego, właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany: „zapewnić, dochowując należytej staranności, bezpieczne użytkowanie obiektu w razie wystąpienia czynników zewnętrznych oddziaływujących na obiekt, związanych z działaniem człowieka lub sił natury, takich jak: wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, osuwiska ziemi, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, pożary lub powodzie, w wyniku których następuje uszkodzenie obiektu budowlanego lub bezpośrednie zagrożenie takim uszkodzeniem, mogące spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska”.
Niedopełnienie obowiązków w zakresie odśnieżania może przynieść liczne nieprzyjemne konsekwencje dla zarządcy lub właściciela.