Rejestracja zgonu. Sporządzenie aktu zgonu.
Treść
I. Podstawa prawna
- ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- ustawa z dnia z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
II. Czego dotyczy usługa
- Rejestracja zgonu osoby następuje w urzędzie stanu cywilnego, na terenie działania którego miał miejsce fakt zgonu.
- Do zgłoszenia zgonu są obowiązani małżonek lub dzieci zmarłego, a w dalszej kolejności najbliżsi krewni lub powinowaci.
- Akt zgonu sporządza się w dniu, w którym dokonano zgłoszenia zgonu. Zgłoszenie zgonu dokumentuje się w formie protokołu, który podpisują zgłaszający zgon i kierownik urzędu stanu cywilnego.
- Akt zgonu sporządza się na podstawie karty zgonu wydanej przez lekarza oraz protokołu zgłoszenia zgonu.
- Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od daty sporządzenia karty zgonu, a jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenia dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu.
- Odpis skrócony aktu zgonu jest wydawany z urzędu po dokonaniu rejestracji osobie zgłaszającej zgon.
- Przy zgłoszeniu zgonu następuje wymeldowanie osoby zmarłej.
III. Wymagane dokumenty
- Karta zgonu stwierdzająca zgon wydana przez lekarza.
- Dowód osobisty osoby zmarłej.
- Książeczka wojskowa osoby zmarłej, jeżeli osoba zgłaszająca zgon jest w jej posiadaniu.
- Dokument tożsamości osoby zgłaszającej zgon (dowód osobisty lub paszport).
- Pełnomocnictwo – w przypadku rejestracji zgonu przez pełnomocnika.
IV. Opłaty
Sporządzenie aktu zgonu oraz odpis skrócony aktu zgonu wydawane po rejestracji są wolne od opłaty skarbowej.
Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlegać będzie pełnomocnictwo, z wyjątkiem pełnomocnictw udzielonych wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, które zwolnione są z opłaty skarbowej.
V. Termin załatwienia sprawy
Niezwłocznie.
VI. Osoba prowadząca
Referat Organizacyjny
Urząd Stanu Cywilnego
34-642 Dobra 233
(pok. Nr 2 – parter)
Iwona Drzyzga
email: iwona.drzyzga@gminadobra.pl, usc@gminadobra.pl
tel. 18 33 30 020 wew. 161