Przejdź do stopki

Odpady komunalne - deklaracja, wnioski, zgoda sms

Treść

Złożenie deklaracji za gospodarowanie odpadami komunalnymi - kliknij obok w link aby przejść

Stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązujące na terenie Gminy Dobra w 2025 r.  - kliknij obok w link aby przejść

Termin płatności za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązujące na terenie Gminy Dobra - kliknij obok w link aby przejść

Harmonogram wywozu odpadów na 2025 r. - kliknij obok w link aby przejść

Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów na terenie Gminy Dobra (PSZOK) - kliknij obok w link aby przejść

 

  1. Złożenie deklaracji  za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć deklarację do Wójta Gminy Dobra  o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:

  • w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.


W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację:

  • w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.

Wypełnioną deklarację można złożyć w formie:

  1. papierowej:
  • względnie złożyć w sekretariacie Urzędu Gminy Dobra lub pokoju nr 4
  • za pośrednictwem operatora pocztowego na adres Urzędu Gminy Dobra, 34-642 Dobra 233,
  1. elektronicznej:
  • z wykorzystaniem elektronicznej Platformy Usług Administracyjnych e-PUAP lub na adres poczty elektronicznej Urzędu Gminy w Dobrej.

 

  1. Stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązujące  na terenie Gminy Dobra w 2025 r.

Budynki mieszkalne

  • 24,00 zł - od 1 osoby miesięcznie (obowiązek zbierania opadów komunalnych w sposób selektywny),
  • 48,00 zł - od 1 osoby miesięcznie (stawka  opłaty podwyższona naliczana jest przez organ podatkowy w drodze decyzji - jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania opadów komunalnych w sposób selektywny).
  • 1,00 zł - miesięczna kwota ulgi z tytułu posiadania kompostownika na nieruchomości (dotyczy wyłącznie budynków mieszkalnych jednorodzinnych).

Domki letniskowe lub nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno- wypoczynkowe

  • 267,00 zł - ryczałtowa stawka opłaty za rok od nieruchomości (obowiązek zbierania opadów komunalnych w sposób selektywny),
  • 534,00 zł - ryczałtowa stawka opłaty za rok od nieruchomości  (stawka  opłaty podwyższona naliczana jest przez organ podatkowy w drodze decyzji - jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania opadów komunalnych w sposób selektywny).
Od dnia 01 stycznia 2020 r.  istnieje obowiązek segregacji odpadów, dlatego właściciel nieruchomości nie może zadeklarować  zbierania odpadów w sposób  nie selektywny !!!

 

  1. Termin płatności za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązujące na terenie Gminy Dobra

Przypominamy, że opłatę należy wnosić w terminie:

dotyczy właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy:

  • do 10 marca I kwartał za styczeń, luty i marzec,
  • do 10 czerwca II kwartał za kwiecień, maj  i czerwiec,
  • do 10 września  III kwartał za lipiec, sierpień i wrzesień,
  • do 10 grudnia IV kwartał za październik, listopad i grudzień,

dotyczy właścicieli domku letniskowego na nieruchomości, lub innej nieruchomości, wykorzystywanej na cele rekreacyjno- wypoczynkowe:

  • do 10 czerwca opłata ryczałtowa od domku letniskowego na nieruchomości, lub innej nieruchomości, wykorzystywanej na cele rekreacyjno- wypoczynkowe.

Wpłat należy dokonywać na indywidualny numer rachunku bankowego podatnika.

W przypadku nadpłaty opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstałej na koncie podatnika należy złożyć wniosek o:

  • zwrot nadpłaty
  • zaliczenie na poczet bieżących/ przyszłych zobowiązań podatkowych

Podatnik może również dobrowolnie złożyć oświadczenie SMS - po upływnie terminu płatności na wskazany w oświadczeniu przez podatnika numer telefonu będą wysyłane bezpłatne SMS przypominające o zapłacie za opady komunalne/ podatek.

 

Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów na terenie Gminy Dobra  (PSZOK)

Adres:

  • PSZOK w Dobrej 34-642 Dobra 971 A– obok oczyszczalni ścieków

Odbiór odpadów dostarczonych do PSZOK:

  • wtorki i środy w godzinach od 1300 do godziny 1800
  • sobotę  w godz. od 800 do 1400

W przypadku, gdy dzień jest wolny od pracy PSZOK jest nieczynny

 

Kontakt:

W PSZOK przyjmowane są nieodpłatnie następujące rodzaje odpady komunalnych:

  • meble i inne odpady wielkogabarytowe,
  • zużyte opony z samochodów osobowych do 10 szt. rocznie z  nieruchomości zamieszkałej,
  • odpady budowlane i rozbiórkowe  z podziałem na poszczególne frakcje do 200 kg  rocznie z nieruchomości zamieszkałej w ramach przeprowadzanych remontów nie wymagających zgłoszenia lub zezwolenia z zakresu obowiązującego prawa budowlanego
  • zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  • tworzywa sztuczne oraz odpady opakowaniowe z tworzywa sztucznego, opakowania wielomateriałowe,
  • metale, opakowania z metalu
  • szkło i opakowania szklane,
  • makulatura i opakowania z papieru
  • odpady tekstyliów i odzieży
  • bioodpady,
  • zużyte baterie i akumulatory, żarówki, świetlówki,
  • przeterminowane leki,
  • przeterminowane chemikalia  (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe),
  • odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych  w gospodarstwach domowych w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji (zastrzyki przyjmowane w formie dożylnej, domięśniowej, podskórnej)  i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek.

W PSZOK przyjmowane są odpłatnie ponad ustalony limit następujące rodzaje odpadów komunalnych:

  • opony w ilości powyżej 10 szt. rocznie w cenie: 1,00 zł za 1 kg.
  • odpady budowlane i rozbiórkowe powyżej 200 kg  rocznie w cenie: 1,00 zł za 1kg.

W punkcie PSZOK przyjmowane są tylko odpady, które są posegregowane na poszczególne frakcje, przywożone z nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Dobra. Odpady budowlane i rozbiórkowe mogą być przywożone luzem i na miejscu segregowane na poszczególne frakcje przez dostarczającego odpady lub posegregowane na poszczególne frakcje i dostarczone w przeźroczystych workach.

W punkcie PSZOK nie będą przyjmowane odpady z poza terenu gminy oraz odpady z działalności gospodarczej (terenów niezamieszkałych) dla których obowiązują odrębne przepisy z zakresie gospodarowania odpadami. Odpady zawierające azbest.

Osoby dostarczające odpady, powinny zgłosić się do osoby obsługującej i okazać dokument tożsamości w celu wprowadzenia danych do rejestru PSZOK. Obsługujący PSZOK  po spisaniu ilości, rodzaju odpadów właściciela nieruchomości, numeru nieruchomości, na której powstały odpady wskaże miejsce i sposób ich złożenia. Odpady mogą być dowożone pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Odpady wymagające opakowania (w szczególności resztki farb, lakierów, rozpuszczalników), przyjmowane będą wyłącznie w szczelnych i nie cieknących pojemnikach, zawierających informację o rodzaju odpadu.

UWAGA: Pozostawianie odpadów na obiekcie w miejscach nie przeznaczonych do składowania odpadów, pod bramą, przy ogrodzeniu  obiektu jest zabronione i podlega karze grzywny. Postępowanie w tych sprawach toczy się według przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia za naruszenie regulaminu o utrzymaniu czystości i porządku w Gminie Dobra.