Podatek rolny, leśny i od nieruchomości
Treść
I.Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.
- Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym.
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych.
-
Podatek rolny
- Obowiązek podatkowy w podatku rolnym ciąży na osobach fizycznych, osobach prawnych oraz jednostkach organizacyjnych w tym spółkach niemających osobowości prawnej, które:
- są właścicielami lub samoistnymi posiadaczami gruntów albo użytkownikami wieczystymi gruntów,
- posiadają - na podstawie zawartej umowy albo innego tytułu prawnego, a także bezumownie grunty wchodzące w skład gospodarstw rolnych stanowiących własność Skarbu Państwa lub gminy.
- Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym stanowi:
- dla gruntów gospodarstw rolnych - liczba hektarów przeliczeniowych ustalona na podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych wynikających z ewidencji gruntów
i budynków oraz zaliczenia do okręgu podatkowego, - dla pozostałych gruntów - liczba hektarów wynikająca z ewidencji gruntów i budynków.
- Osoby fizyczne wpłacają podatek rolny w ratach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada roku podatkowego, a w przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł w całości w terminie pierwszej raty.
- Osoby prawne są obowiązane złożyć deklarację w terminie do 15 stycznia na podatek rolny i wpłacać obliczony podatek na indywidualny numer rachunku bankowego podatnika do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada roku podatkowego, a w przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł w całości w terminie pierwszej raty.
-
Podatek leśny
- Obowiązek podatkowy w podatku leśnym, ciąży na osobach prawnych oraz jednostkach organizacyjnych w tym spółkach nieposiadających osobowości prawnej, które:
- są właścicielami, samoistnymi posiadaczami lasów lub użytkownikami wieczystymi lasów,
- posiadają lasy stanowiące własność Skarbu Państwa lub gminy na podstawie zawartej umowy lub innego tytułu prawnego, a także bez umownie!
- Podstawę opodatkowania podatkiem leśnym stanowi powierzchnia lasu, wyrażona w hektarach, wynikająca z ewidencji gruntów i budynków.
- Osoby fizyczne wpłacają podatek leśny w ratach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada roku podatkowego, a w przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł w całości w terminie pierwszej raty.
- Osoby prawne są obowiązane złożyć deklarację na podatek leśny do dnia 15 stycznia i wpłacać obliczony podatek na indywidualny numer rachunku bankowego podatnika za poszczególne miesiące do dnia 15 każdego miesiąca, a w przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł w całości w terminie pierwszej raty.
IV. Podatek od nieruchomości
- Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości ciąży na osobach fizycznych, osobach prawnych oraz jednostkach organizacyjnych w tym spółkach nieposiadających osobowości prawnej, które:
- są właścicielami lub samoistnymi posiadaczami nieruchomości lub obiektów budowlanych,
- są użytkownikami wieczystymi gruntów,
- są posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z zawartej umowy z właścicielem lub innego tytułu prawnego, a także z umowy zawartej z Agencją Nieruchomości Rolnych,
- posiadają bez tytułu prawnego nieruchomości lub ich części albo obiekty budowlane lub ich części, stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem nieruchomości będących w zarządzie Agencji Nieruchomości Rolnych lub będących w zarządzie Lasów Państwowych.
- Podstawę opodatkowania stanowi:
- dla budynków lub ich części - powierzchnia użytkowa,
- dla budowli - ich wartość ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczenia amortyzacji w rym roku, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartości z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego,
- dla gruntów - powierzchnia tych gruntów
- Osoby fizyczne wpłacają podatek od nieruchomości w ratach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada roku podatkowego, a w przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł w całości w terminie pierwszej raty.
- Osoby prawne są obowiązane złożyć deklarację na podatek od nieruchomości do dnia 31 stycznia i wpłacać obliczony podatek na indywidualny nr rachunku bankowego podatnika za styczeń do dnia 31 stycznia, a za pozostałe miesiące do dnia 15 każdego miesiąca, a w przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł w całości w terminie pierwszej raty.
Wpłat należy dokonywać na indywidualny numer rachunku bankowego podatnika.
FORMULARZE DO POBRANIA ZE STRONY POD ADRSEM PODATKI.GOV.PL
V.Osoba prowadząca
Referat Podatków i Opłat
34-642 Dobra 233
(pok. Nr 4 – parter)
Marta Białoń
email: marta.białoń@gminadobra.pl
tel. 18 33 30 020 wew. 144
Aneta Hanula
email: aneta.hanula@gminadobra.pl
tel. 18 33 30 020 wew. 143
Marzena Piaskowy
email: marzena.piaskowy@gminadobra.pl
tel. 18 33 30 020 wew. 142
Aneta Jarosz
email: aneta.jarosz@gminadobra.pl
tel. 18 33 30 020 wew. 141
Sylwia Podgórni
email: sylwia.podgórni@gminadobra.pl
tel. 18 33 30 020 wew. 145
VI.Zakres prowadzonych spraw
- wymiar zobowiązań podatkowych (podatek od nieruchomości, podatek rolny, podatek leśny) dla osób fizycznych oraz osób prawnych, poprzez wydawanie decyzji na łączne zobowiązania podatkowe w formie nakazu płatniczego;
- bieżąca informacja podatników o zasadach naliczania zobowiązań podatkowych – wyjaśnienia, itp.;
- opracowywanie uzasadnień w sprawach odwoławczych dotyczących wymiaru zobowiązań podatkowych;
- sporządzanie rejestru wymiarowego zobowiązań podatkowych;
- gromadzenie materiałów do wymiaru zobowiązań podatkowych – w tym: informacje i deklaracje, zmiany geodezyjne, dane dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej i wprowadzanie ich do kart gospodarstw i nieruchomości oraz programu komputerowego;
- współpraca z KRUS w zakresie okresów ubezpieczenia rolników w gospodarstwach rolnych (zaświadczenia, informacje, wyjaśnienia);
- wydawanie zaświadczeń i informacji o figurowaniu ewidencji podatkowej – na wniosek podatników oraz instytucji upoważnionych do ich otrzymania (Powiatowy Urząd Pracy, Komisariat Policji, Sąd Rejonowy, Komornik Sądowy, Biuro Notarialne, Urząd Skarbowy), a także prowadzenie rejestru wydawanych zaświadczeń;
- aktualizowanie danych w sprawie prowadzonej działalności gospodarczej oraz numeracji nieruchomości;
- prowadzenie postępowań w sprawie o umorzenia zaległości podatkowych i odsetek oraz rozłożenia na raty, przesunięcia terminu płatności zobowiązań podatkowych – przygotowywanie w tym zakresie decyzji;
- opracowywanie sprawozdań z zakresu podatków oraz pomocy publicznej dla przedsiębiorców – sporządzanie wydruków i zestawień;
- opracowywanie projektów uchwał dotyczących podatków.