Przejdź do stopki

Podatek od środków transportowych

Treść

    I.        Podstawa prawna

Art. 67a § 1, 67b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. Art. 9 ust. 8 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych.

 II.        Czego dotyczy usługa?

Wniosku w sprawie ulg w podatku od środków transportowych dla osób fizycznych i osób prawnych (odroczenie terminu  płatności podatku, umorzenie zaległości podatkowej, odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej, umorzenie odsetek za zwłokę).

III.        Kogo dotyczy usługa?

Obowiązek podatkowy ciąży na wszystkich właścicielach środków transportowych czyli:

  • osobach fizycznych,
  • osobach prawnych,
  • jednostkach organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany,
  • posiadaczach środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Jeżeli właścicielem środka transportowego jest więcej aniżeli jedna osoba fizyczna lub prawna, obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach.

IV.        Jakie pojazdy są objęte podatkiem od środków transportowych?

  • samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
  • ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony,
  • przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego,
  • autobusy

   V.        Wymagane dokumenty

  • Deklaracja DT-1 na podatek od środków transportowych.
  • Załącznik do deklaracji o posiadanych środkach transportowych DT-1/A.

VI.        Termin płatności podatku

  • Termin płatności I raty podatku – 15 lutego,
  • Termin płatności II raty podatku – 15 września.

VII.        Osoba prowadząca

Referat Podatków i Opłat
34-642 Dobra 233
(pok. Nr 4 – parter)
Sylwia Podgórni
email: sylwia.podgorni@gminadobra.pl
tel. 18 33 30 020 wew. 145

VIII.        Termin załatwienia sprawy

Termin składania deklaracji: do 15 lutego każdego roku kalendarzowego oraz do 14 dni od daty zakupu pojazdu, bądź zbycia pojazdu.

IX.        Tryb Odwoławczy

Od decyzji określającej wysokość podatku od środków transportowych przysługuje prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Nowym Sączu, w terminie  14 dni od daty doręczenia tej decyzji – wnoszone za pośrednictwem Wójta Gminy Dobra.