Przejdź do stopki

Rozgraniczenie nieruchomości

Treść

    I.        Podstawa prawna

  1. Art. 29-34, art. 37 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne.
  2. Rozporządzenie Ministrów Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 14 kwietnia 1999 roku w sprawie rozgraniczania nieruchomości /Dz. U. 1999 Nr 45, poz. 453
  3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

 II.        Czego dotyczy usługa?

Zgodnie z art. 29 ust 1 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne Rozgraniczenie nieruchomości ma na celu ustalenie przebiegu ich granic przez określenie położenia punktów i linii granicznych, utrwalenie tych punktów znakami granicznymi na gruncie oraz sporządzenie odpowiednich dokumentów.

Rozgraniczenia nieruchomości dokonują wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast (w wypadkach określonych w ustawie sądy) z urzędu lub na wniosek strony.

W postępowaniu rozgraniczeniowym dokonuje się wyodrębnienia nieruchomości gruntowej z otaczającej jej przestrzeni, poprzez ustalenie granic nieruchomości określających zasięg prawa własności w stosunku do gruntów sąsiednich.

W trakcie postępowania nie ustanawia się prawa własności, jak również postępowanie. Rozgraniczenie nie ma na celu doprowadzenia do zgodności danych z operatu ewidencji gruntów i budynków do danych zawartych w innych dokumentach, a w szczególności w zakresie powierzchni nieruchomości.

W trakcie postępowania rozgraniczeniowego upoważniony przez Wójta geodeta dokona analizy informacji zawartych w dokumentach uzyskanych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz znajdujących się w księgach wieczystych, a także w dokumentacji uzyskanej od strony. Na podstawie zebranych danych geodeta dokona ustalenia granic nieruchomości na gruncie, a w przypadku braku ww. dokumentów, na podstawie zgodnego oświadczenia stron. Jeżeli w toku postępowania dojdzie do ustalenia przebiegu granic nieruchomości, organ wyda decyzję o rozgraniczeniu.

Stronie niezadowolonej z ustalenia przebiegu granicy przysługuje żądanie o przekazanie sprawy sądowi. W razie sporu, co do przebiegu linii granicznych, geodeta nakłania strony do zawarcia ugody. Ugoda zawarta przed geodetą posiada moc ugody sądowej i stanowi przesłankę do umorzenia postępowania. Natomiast w przypadku, kiedy brak jest dokumentów jednoznacznie określających przebieg granicy, strony nie złożą zgodnych oświadczeń woli co do jej przebiegu oraz nie dojdzie do zawarcia ugody granicznej, wówczas organ umorzy postępowanie i przekaże sprawę z urzędu do rozpatrzenia przez sąd.

III.        Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o rozgraniczenie nieruchomości.
  2. Dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości.
  3. Mapa z zaznaczonymi na czerwono granicami, które mają podlegać rozgraniczeniu.

IV.        Forma załatwienia sprawy i tryb odwoławczy

  1. Wydanie decyzji o zatwierdzeniu ustalonego przebiegu granicy, na podstawie zebranych dowodów lub zgodnego oświadczenia stron.

Strona niezadowolona z ustalenia przebiegu granicy może żądać, w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej decyzji w tej sprawie, przekazania sprawy sądowi. Żądanie wnosi się za pośrednictwem Wójta Gminy Dobra.

  1. Wydanie decyzji o umorzeniu postępowania, w przypadku zawarcia ugody przed geodetą.

Stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wójta Gminy Dobra w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia

  1. W przypadku nie zawarcia ugody lub braku podstaw do wydania decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości, Wójt Gminy Dobra wydaje decyzję o umorzeniu postępowania rozgraniczeniowego i przekazuje sprawę z urzędu do rozpatrzenia przez Sąd.

Stronie przysługuje wtedy prawo wniesienia odwołania od tej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wójta Gminy Dobra, w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.

   V.        Termin

Do 30 dni od dnia złożenia przez geodetę dokumentacji przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego. W sprawach szczególnie skomplikowanych do 60 dni.

VI.        Osoba prowadząca

Referat Zamówień Publicznych i Inwestycji
34-642 Dobra 233
(pok. Nr 108 – I piętro)
Joanna Kuc
email: joanna.kuc@gminadobra.pl
tel. 18 33 30 020 wew. 152

VII.        Opłaty

Na podstawie art.1, pkt.1, ppkt.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej oraz zgodnie z załącznikiem do ustawy (część I, pkt.53) wydanie decyzji o rozgraniczeniu podlega opłacie skarbowej w wysokości 10,00 zł., wydanie decyzji umarzającej postępowanie jest zwolnione z opłaty skarbowej.

Opłatę skarbową można uiścić:

  • kartą płatniczą w Urzędzie Gminy Dobra (dziennik podawczy – parter)
  • przelewem na rachunek bankowy Urzędu Gminy Dobra

Bank Spółdzielczy w Limanowej 34 8804 0000 0020 0200 0260 0029.

Tytułem: opłata za rozgraniczenie działki nr