Rejestracja zgonu. Sporządzenie aktu zgonu.
Treść
I. PODSTAWA PRAWNA
· ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
· ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
· ustawa z dnia z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
· ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
II. CZEGO DOTYCZY USŁUGA
-
Rejestracja zgonu osoby następuje w urzędzie stanu cywilnego, na terenie działania którego miał miejsce fakt zgonu.
-
Do zgłoszenia zgonu są obowiązani małżonek lub dzieci zmarłego, a w dalszej kolejności najbliżsi krewni lub powinowaci.
-
Akt zgonu sporządza się w dniu, w którym dokonano zgłoszenia zgonu. Zgłoszenie zgonu dokumentuje się w formie protokołu, który podpisują zgłaszający zgon i kierownik urzędu stanu cywilnego.
-
Akt zgonu sporządza się na podstawie karty zgonu wydanej przez lekarza oraz protokołu zgłoszenia zgonu.
-
Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od daty sporządzenia karty zgonu, a jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenia dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu.
-
Odpis skrócony aktu zgonu jest wydawany z urzędu po dokonaniu rejestracji osobie zgłaszającej zgon.
-
Przy zgłoszeniu zgonu następuje wymeldowanie osoby zmarłej.
III. WYMAGANE DOKUMENTY
1. Karta zgonu stwierdzająca zgon wydana przez lekarza.
2. Dowód osobisty osoby zmarłej.
3. Książeczka wojskowa osoby zmarłej, jeżeli osoba zgłaszająca zgon jest w jej posiadaniu.
4. Dokument tożsamości osoby zgłaszającej zgon (dowód osobisty lub paszport).
5. Pełnomocnictwo – w przypadku rejestracji zgonu przez pełnomocnika.
IV. OPŁATY
· Sporządzenie aktu zgonu oraz odpis skrócony aktu zgonu wydawane po rejestracji są wolne od opłaty skarbowej.
· Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlegać będzie pełnomocnictwo, z wyjątkiem pełnomocnictw udzielonych wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, które zwolnione są z opłaty skarbowej.
V. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Niezwłocznie.
VI. OSOBA PROWADZĄCA
Referat Organizacyjny
Urząd Stanu Cywilnego
34-642 Dobra 233
(pok. Nr 2 – parter)
Iwona Drzyzga
email: iwona.drzyzga@gminadobra.pl, usc@gminadobra.pl
tel. 18 33 30 020 wew. 161