Odpady komunalne
Treść
I. Podstawa prawna
Art. 6m ustawy z dnia 3 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
II. Złożenie deklaracji za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć deklarację do Wójta Gminy Dobra o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
- W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację: w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
III. Stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązujące na terenie Gminy Dobra w 2025 r.
- Budynki mieszkalne:
- 24,00 zł - od 1 osoby miesięcznie (obowiązek zbierania opadów komunalnych w sposób selektywny),
- 48,00 zł - od 1 osoby miesięcznie (stawka opłaty podwyższona naliczana jest przez organ podatkowy w drodze decyzji - jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania opadów komunalnych w sposób selektywny),
- 1,00 zł - miesięczna kwota ulgi z tytułu posiadania kompostownika na nieruchomości (dotyczy wyłącznie budynków mieszkalnych jednorodzinnych).
- Domki letniskowe lub nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno- wypoczynkowe:
- 267,00 zł - ryczałtowa stawka opłaty za rok od nieruchomości (obowiązek zbierania opadów komunalnych w sposób selektywny),
- 534,00 zł - ryczałtowa stawka opłaty za rok od nieruchomości (stawka opłaty podwyższona naliczana jest przez organ podatkowy w drodze decyzji - jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania opadów komunalnych w sposób selektywny).
IV. Termin płatności za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązujące na terenie Gminy Dobra
Przypominamy, że opłatę należy wnosić w terminie:
- dotyczy właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy:
- do 10 marca I kwartał za styczeń, luty i marzec,
- do 10 czerwca II kwartał za kwiecień, maj i czerwiec,
- do 10 września III kwartał za lipiec, sierpień i wrzesień,
- do 10 grudnia IV kwartał za październik, listopad i grudzień,
- dotyczy właścicieli domku letniskowego na nieruchomości, lub innej nieruchomości, wykorzystywanej na cele rekreacyjno- wypoczynkowe:
- do 10 czerwca opłata ryczałtowa od domku letniskowego na nieruchomości, lub innej nieruchomości, wykorzystywanej na cele rekreacyjno- wypoczynkowe.
Wpłat należy dokonywać na indywidualny numer rachunku bankowego podatnika.
V. Nadpłata opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
W przypadku nadpłaty opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstałej na koncie podatnika należy złożyć wniosek o:
- zwrot nadpłaty
- zaliczenie na poczet bieżących/ przyszłych zobowiązań podatkowych
VI. Osoba prowadząca
Referat Podatków i Opłat
34-642 Dobra 233
(pok. Nr 4 – parter)
Aneta Jarosz
email: aneta.jarosz@gminadobra.pl
tel. 18 33 30 020 wew. 141
VII. Tryb Odwoławczy
Od decyzji przysługuje prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu, za pośrednictwem Wójta Gminy Dobra w terminie 14 dni od daty doręczenia tej decyzji.
VIII. Dodatkowe informacje
- Od dnia 01 stycznia 2020 r. istnieje obowiązek segregacji odpadów, dlatego właściciel nieruchomości nie może zadeklarować zbierania odpadów w sposób nie selektywny!
- Podatnik może również dobrowolnie złożyć oświadczenie SMS - po upływnie terminu płatności na wskazany w oświadczeniu przez podatnika numer telefonu będą wysyłane bezpłatne SMS przypominające o zapłacie za opady komunalne/ podatek.
Pliki
Oświadczenie.docx
14.42 KB