Przejdź do stopki

Odpady komunalne

Treść

    I.        Podstawa prawna

Art. 6m ustawy z dnia 3 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

II.     Złożenie deklaracji za gospodarowanie odpadami komunalnymi

  1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć deklarację do Wójta Gminy Dobra  o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
  2. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację: w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.

III.    Stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązujące na terenie Gminy Dobra w 2025 r.

  1. Budynki mieszkalne:
  • 24,00 zł - od 1 osoby miesięcznie (obowiązek zbierania opadów komunalnych w sposób selektywny),
  • 48,00 zł - od 1 osoby miesięcznie (stawka opłaty podwyższona naliczana jest przez organ podatkowy w drodze decyzji - jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania opadów komunalnych w sposób selektywny),
  • 1,00 zł - miesięczna kwota ulgi z tytułu posiadania kompostownika na nieruchomości (dotyczy wyłącznie budynków mieszkalnych jednorodzinnych).
  1. Domki letniskowe lub nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno- wypoczynkowe:
  • 267,00 zł - ryczałtowa stawka opłaty za rok od nieruchomości (obowiązek zbierania opadów komunalnych w sposób selektywny),
  • 534,00 zł - ryczałtowa stawka opłaty za rok od nieruchomości (stawka opłaty podwyższona naliczana jest przez organ podatkowy w drodze decyzji - jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania opadów komunalnych w sposób selektywny).

IV.        Termin płatności za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązujące na terenie Gminy Dobra

Przypominamy, że opłatę należy wnosić w terminie:

  1. dotyczy właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy:
  • do 10 marca I kwartał za styczeń, luty i marzec,
  • do 10 czerwca II kwartał za kwiecień, maj i czerwiec,
  • do 10 września  III kwartał za lipiec, sierpień i wrzesień,
  • do 10 grudnia IV kwartał za październik, listopad i grudzień,
  1. dotyczy właścicieli domku letniskowego na nieruchomości, lub innej nieruchomości, wykorzystywanej na cele rekreacyjno- wypoczynkowe:
  • do 10 czerwca opłata ryczałtowa od domku letniskowego na nieruchomości, lub innej nieruchomości, wykorzystywanej na cele rekreacyjno- wypoczynkowe.

Wpłat należy dokonywać na indywidualny numer rachunku bankowego podatnika.

   V.        Nadpłata opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

W przypadku nadpłaty opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstałej na koncie podatnika należy złożyć wniosek o:

  • zwrot nadpłaty
  • zaliczenie na poczet bieżących/ przyszłych zobowiązań podatkowych

VI.        Osoba prowadząca

Referat Podatków i Opłat
34-642 Dobra 233
(pok. Nr 4 – parter)
Aneta Jarosz
email: aneta.jarosz@gminadobra.pl
tel. 18 33 30 020 wew. 141

VII.        Tryb Odwoławczy

Od decyzji przysługuje prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu, za pośrednictwem Wójta Gminy Dobra w terminie 14 dni od daty doręczenia tej decyzji.

VIII.        Dodatkowe informacje

  1. Od dnia 01 stycznia 2020 r. istnieje obowiązek segregacji odpadów, dlatego właściciel nieruchomości nie może zadeklarować zbierania odpadów w sposób nie selektywny!
     
  2. Podatnik może również dobrowolnie złożyć oświadczenie SMS - po upływnie terminu płatności na wskazany w oświadczeniu przez podatnika numer telefonu będą wysyłane bezpłatne SMS przypominające o zapłacie za opady komunalne/ podatek.