Podział nieruchomości
Treść
I. Podstawa prawna
- Art. 92 – 100 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości /Dz. U. Nr 268, poz. 2663/.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
II. Czego dotyczy usługa?
Podziału nieruchomości dokonuje się na podstawie decyzji Wójta Gminy Dobra zatwierdzającej podział zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Dobra.
Podziału nieruchomości można dokonać niezależnie od ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w przypadkach o których mowa w art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Jeżeli nieruchomość jest przedmiotem współwłasności lub współużytkowania wieczystego, podziału można dokonać na wniosek wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych /ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami/.
Przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami nie stosuję się do nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne, chyba że dokonanie podziału spowoduję konieczność wydzielenia nowych dróg niebędących niezbędnymi drogami dojazdowymi do nieruchomości albo spowodowałoby wydzielenie działek gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3000ha. /art. 92 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami/.
III. Wymagane dokumenty
- Wniosek o podział nieruchomości zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wraz z załącznikami
(dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości; wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej; pozwolenie o którym mowa w art. 96 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami, w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków; protokół z przyjęcia granic nieruchomości; wykaz zmian gruntowych; wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej; mapę z projektem podziału oraz wstępny projekt podziału).
Wstępny projekt podziału nieruchomości opracowuję się na kopii mapy zasadniczej i powinien zawierać:
- granice nieruchomości podlegające podziałowi,
- oznaczenie nieruchomości podlegającej podziałowi według danych z katastru nieruchomości,
- powierzchnię nieruchomości podlegającej podziałowi,
- naniesione w kolorze czerwonym granice projektowanych do wydzielenia działek gruntu,
- przedstawione w kolorze czerwonym powierzchnie projektowanych do wydzielenia działek gruntu,
- przedstawioną w formie graficznej w kolorze czerwonym lub w formie opisowej propozycję sposobu zapewnienia dostępu projektowanych do wydzielenia działek gruntu do drogi publicznej.
- Wniosek o podział nieruchomości niezależnie od ustaleń planu miejscowego
wraz z załącznikami (dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości; wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej; protokół z przyjęcia granic nieruchomości; wykaz zmian gruntowych; wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej; mapę z projektem podziału) art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
IV. Sposób załatwienia sprawy
- Wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości (po wcześniejszym zaopiniowaniu zgodności podziału z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego).
- Wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości niezależnie od ustaleń planu miejscowego na podstawie art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
V. Termin
Zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego /tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 256 ze zmianami/.
VI. Osoba prowadząca
Referat Zamówień Publicznych i Inwestycji
34-642 Dobra 233
(pok. Nr 108 – I piętro)
Joanna Kuc
email: joanna.kuc@gminadobra.pl
tel. 18 33 30 020 wew. 152
VII. Opłaty
Zatwierdzenie podziału nie podlega opłacie skarbowej – art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. h ustawy o opłacie skarbowej.
VIII. Tryb odwoławczy
- Na postanowienie przysługuje stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu, ul. Gorzkowska 30, za pośrednictwem Wójta Gminy Dobra w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
- Od decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu (ul. Gorzkowska 30, 33-300 Nowy Sącz) w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Wójta Gminy Dobra.
IX. Dodatkowe informacje
- W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję (art. 127a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego).
- Decyzja staje się ostateczna i prawomocna z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania (art. 127a § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego).