Przejdź do stopki

Podział nieruchomości

Treść

    I.        Podstawa prawna

  1. Art. 92 – 100 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości /Dz. U. Nr 268, poz. 2663/.
  3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

 II.        Czego dotyczy usługa?

Podziału nieruchomości dokonuje się na podstawie decyzji Wójta Gminy Dobra zatwierdzającej podział zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Dobra.

Podziału nieruchomości można dokonać niezależnie od ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w przypadkach o których mowa w art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Jeżeli nieruchomość jest przedmiotem współwłasności lub współużytkowania wieczystego, podziału można dokonać na wniosek wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych /ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami/.

Przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami nie stosuję się do nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne, chyba że dokonanie podziału spowoduję konieczność wydzielenia nowych dróg niebędących niezbędnymi drogami dojazdowymi do nieruchomości albo spowodowałoby wydzielenie działek gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3000ha. /art. 92 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami/.

III.        Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o podział nieruchomości zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wraz z załącznikami

(dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości; wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej; pozwolenie o którym mowa w art. 96 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami, w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków; protokół z przyjęcia granic nieruchomości; wykaz zmian gruntowych; wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej; mapę z projektem podziału oraz wstępny projekt podziału).

Wstępny projekt podziału nieruchomości opracowuję się na kopii mapy zasadniczej i powinien zawierać:

  • granice nieruchomości podlegające podziałowi,
  • oznaczenie nieruchomości podlegającej podziałowi według danych z katastru nieruchomości,
  • powierzchnię nieruchomości podlegającej podziałowi,
  • naniesione w kolorze czerwonym granice projektowanych do wydzielenia działek gruntu,
  • przedstawione w kolorze czerwonym powierzchnie projektowanych do wydzielenia działek gruntu,
  • przedstawioną w formie graficznej w kolorze czerwonym lub w formie opisowej propozycję sposobu zapewnienia dostępu projektowanych do wydzielenia działek gruntu do drogi publicznej.
  1. Wniosek o podział nieruchomości niezależnie od ustaleń planu miejscowego

wraz z załącznikami (dokument stwierdzający tytuł prawny do nieruchomości; wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej; protokół z przyjęcia granic nieruchomości; wykaz zmian gruntowych; wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej; mapę z projektem podziału) art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

IV.        Sposób załatwienia sprawy

  1. Wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości (po wcześniejszym zaopiniowaniu zgodności podziału z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego).
  2. Wydanie decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości niezależnie od ustaleń planu miejscowego na podstawie art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

   V.        Termin

Zgodnie z art. 35 ustawy z dnia  14  czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego /tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 256 ze zmianami/.

VI.        Osoba prowadząca

Referat Zamówień Publicznych i Inwestycji
34-642 Dobra 233
(pok. Nr 108 – I piętro)
Joanna Kuc
email: joanna.kuc@gminadobra.pl
tel. 18 33 30 020 wew. 152

VII.        Opłaty

Zatwierdzenie podziału nie podlega opłacie skarbowej – art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. h ustawy o opłacie skarbowej.

VIII.        Tryb odwoławczy

  1. Na postanowienie przysługuje stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu, ul. Gorzkowska 30, za pośrednictwem Wójta Gminy Dobra w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
  2. Od decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu (ul. Gorzkowska 30, 33-300 Nowy Sącz) w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Wójta Gminy Dobra.

IX.        Dodatkowe informacje

  1. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję (art. 127a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego).
  2. Decyzja staje się ostateczna i prawomocna z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania (art. 127a § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego).