Przejdź do stopki

Tryb udzielania pomocy społecznej

Treść

Postępowanie w sprawie świadczeń pomocy społecznej wszczynane jest na wniosek osoby zainteresowanej, bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Ośrodek przyjmuje także zgłoszenia od osób, instytucji i organizacji społecznych,

dotyczące konieczności udzielania pomocy każdej osobie lub rodzinie na terenie

Gminy Dobra, znajdującej się w trudnej sytuacji życiowej i niezdolnej do samodzielnego zaspokajania np. potrzeb bytowych.

Pomoc społeczna może być udzielana również z urzędu, za zgodą osoby zainteresowanej

lub jej pełnomocnika.

 

Wywiad środowiskowy

Podstawą udzielenia pomocy jest wywiad środowiskowy sporządzony w miejscu zamieszkania osoby ubiegającej się o pomoc.

Celem wywiadu środowiskowego jest rozeznanie sytuacji bytowej, rodzinnej, zdrowotnej

i mieszkaniowej osoby (rodziny) ubiegającej się o pomoc.

Strona występująca o pomoc powinna zgromadzić dokumenty stanowiące podstawę ustalenia jej danych personalnych, stanu zdrowia, sytuacji rodzinnej i materialnej.

Potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy mogą zostać uwzględnione,

jeżeli odpowiadają celom i możliwościom pomocy społecznej.

Brak zgody na przeprowadzenie wywiadu jest równoznaczny z rezygnacją z pomocy społecznej.

 

Kontrakt socjalny

Kontrakt socjalny to pisemna umowa zawarta z osobą ubiegającą się o pomoc,

określająca uprawnienia i zobowiązania stron umowy (osoby zwracającej się o pomoc, pracownika socjalnego oraz kierownika ośrodka).

Zawarcie kontraktu socjalnego ma na celu określenie sposobu współdziałania

w rozwiązywaniu problemów osoby lub rodziny, która znalazła się w trudnej sytuacji życiowej, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania zasobów środowiska lokalnego.

Kontrakt zawiera opis sytuacji życiowej osoby lub rodziny oraz opis działań koniecznych

do podjęcia przez nią, a także formę, zakres i czas udzielanej przez Ośrodek pomocy.

W kontrakcie odnotowuje się również wszystkie uwagi, dotyczące realizacji kontraktu.

Okres, na jaki zawierany jest kontrakt socjalny dostosowywany jest z jednej strony

do sytuacji życiowej, w jakiej znajduje się osoba zawierająca kontrakt,

a z drugiej – do form wsparcia, zaproponowanych przez Ośrodek.

Klient otrzymuje jeden egzemplarz kontraktu.

 

Wydawanie decyzji

Świadczenia z pomocy społecznej przyznawane są w formie decyzji administracyjnej.

Wszystkie decyzje o przyznaniu pomocy, jak również decyzje o odmowie przyznania pomocy, wydawane są w formie pisemnej.

Stronom przysługuje odwołanie od decyzji Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu.

 

Realizacja świadczeń pieniężnych odbywa się w formie wypłat w kasie ZOSiP w Dobrej,

w terminach określonych w decyzji lub w formie przelewów na konto osobiste.